zaterdag 23 maart 2013

Risotto met groene kruiden

Het risotto-verhaal, met enkele dagen vertraging. En zonder foto weer want 't was veel te lekker om niet direct aan te vallen. :-) 

Nodig voor 2 personen:
250gr risotto rijst (ik koos voor arborio) - halve fijngesnipperde ui - 1 stengel fijngesneden selder - olijfolie - 750ml gevogeltefond - boter - 50gr versgeraspte parmezaan - peper 

250ml gevogeltefond - 2 handenvol spinazie - 1 handvol peterselie - theelepel maïzena

De bereiding:
Fruit de ui en de selder in wat olijfolie tot ze glazig zijn.  Voeg de rijst toe en meng ongeveer een minuutje zodat de rijst opwarmt. Bevochtig met de fond (volledig). Roer niet! Zet het deksel op de pot en laat op een klein vuurtje koken tot alle fond opgenomen is door de rijst. Neem van het vuur en voeg een flinke klont boter en de parmezaan toe. Kruid met peper. Zout vind ik niet nodig door de fond en de parmezaan.

Terwijl de rijst opstaat kan je de groene kruiden coulis maken. Breng hiervoor de fond aan de kook en doe er dan de spinazie en peterselie bij. Je moet het een beetje onderduwen want 't lijkt nogal veel voor de hoeveelheid fond. Maar het slinkt snel weg. Na een minuutje neem je het van het vuur en voeg je de maizena toe. Giet in een maatbeker en mix (geloof me, dat is makkelijker dan in de pot... :-) ), in een blender gaat het nog beter (maar die is in twee gebroken na de tweede val... :-) ). 

Roer de kruidencoulis onder de risotto en dien op. De risotto is lekker smeuïg en nog wat lopend.

Ik combineerde het met een kaasgehaktbal, maar persoonlijk denk ik dat deze risotto beter past bij een stukje witte vis. 

Smakelijk,
Zoetje

Bron: Balls & Glory kookboek van Wim Ballieu

2 opmerkingen:

  1. Toch simpel om te maken hé?! En lekker inderdaad met een stukje vis! Een (calorierijke) tip: doe er ipv boter eens een goeie kwak mascarpone bij. En ik blus de rijst even af met een glaasje witte wijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd goeie tip, ben wel beetje fan van mascarpone :-) Probeer ik zeker een van de komende dagen/weken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen