dinsdag 10 juli 2012

Quiche

Quiche, ik ben er niet zo'n fan van. Misschien komt dit omdat het me nog nooit gelukt was een echt lekkere te maken, met krokante bodem. Psychologische beïnvloeding door de mislukking... :-)

Tot ik gisteren een Libelle kreeg van mijn bobon en er toch wel een lekker gerechtje in las. Quiche met spinazie, lamsgehakt en kwarteleitjes. Het proberen waard, en met succes deze keer. Ik ben dus bekeerd en hier zal regelmatiger quiche op het menu staan.



Het recept is voor 4 personen, maar hier was het net genoeg voor 2, dat zegt genoeg.

Wat gaat er in?
300 gr verse spinazie
400 gr lamsgehakt (hier werd het vervangen door rund-varken, wegens 'niet in de winkel)
2 sjalotjes
1 teentje look
1 vel kruimeldeeg
2 eitjes
125cl room
geraspte kaas
kwarteleitjes
paprikapoeder
komijn
peper en zout

Stoof de spinazie aan en laat goed uitlekken. Ik duwde het zelfs wat plat in een vergiet om al het vocht eruit te krijgen.
Hak de sjalotjes en de look fijn en stoof aan in wat olijfolie. Voeg het gehakt erbij en bak rul. Kruid met paprikapoeder, komijn, peper en zout. Doe dit als het bijna gaar is bij de spinazie en laat ook even uitlekken en afkoelen.
Rol het vel kruimeldeeg open en leg met papiertje in een ronde bakvorm. Leg hierin een vel bakpapier en giet hier rijst, bonen of iets dergelijks in om blind te bakken. Ik bakte het 17 minuten op 180graden.
Klop vervolgens de 2 eitjes met de room los en meng met het gehakt-spinazie-mengsel. Giet in de bakvorm en bestrooi met geraspte kaas. Bak dit 25 minuten in een voorverwarmde oven van 180graden.
Haal uit de oven als het niet meer "wobbelt" en breek er een aantal kwarteleitjes op (en probeer de dooier heel te laten....), zet nog een 5tal minuutjes in de oven tot het ei gestold is.

Ik paste het recept hier en daar aan. De kwartelspiegeleitjes moesten normaal in de pan. Vriendjelief wou het zoals een pizza in de oven doen, en dat was een goed plan.

Smakelijk!

Zoetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten