woensdag 16 mei 2012

Erwtensoep met worst



5 kg, dat is de hoeveelheid erwtjes die er in mijn diepvries zaten. Je kent dat wel, in de winkel je afvragen of je dat nog wel hebt, tot 2 keer toe zelfs en dan constateren dat je 2 grote zakken hebt liggen...
Daar moest dus iets mee gedaan worden. Erwtensoep stond nog op mijn to do lijstje van dingen die ik nog nooit gemaakt had, dus zo gezegd zo gedaan.

Eigenlijk heel eenvoudig receptje, samenraapsel van wat ik op het internet vond.

Voor een ruime pot soep hebben we nodig:
1 dikke ui
500gr erwtjes (diepvries)
2 stengels witte selder
2 aardappelen
1 liter water
oxo
peper en zout
4 frankfurterworstjes (optioneel)

Snij de ui in stukken, stoof aan in wat olijfolie/boter. Was de selder en snij ook in stukken en voeg dit bij de ui. Doe hetzelfde met de aardappelen en voeg er ook de erwtjes bij.
Laat die 2 minuutjes stoven en bevochtig dan met een liter water en een geut oxo. (naar smaak)
Doe er 2 blaadjes laurier en wat tijm bij.

Breng dit aan de kook en laat koken tot de aardappelen gaar zijn. Vis de laurier eruit. De tijm liet ik erin omdat ik met jonge tijm werkte, anders best die er ook uithalen. Mix de soep en kruid bij indien nodig.
Ik heb de soep vervolgens nog gezeefd.

Snij vervolgens de frankfurterworstjes in schijfjes en voeg bij de soep. Laat nog even doorwarmen en dien op.

Deze soep werd uitstekend bevonden door vriendjelief, dus dit wordt een toppertje!

Smakelijk!

Zoetje


ps: Nog 4,5 kg erwtjes te verwerken, tips meer dan welkom. ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten