zaterdag 30 maart 2013

4/4 cake met appel en speculaas

Ik hou van zoet, maar heb meestal het geduld niet om het klaar te maken.  En dus kies ik meestal voor een cake in plaats van een taart.  Laat het echte werk maar over aan zoetje zou ik zo zeggen!

Maar het moet ook weer niet altijd hetzelfde zijn, dus ging ik deze keer voor een klassieke 4/4 cake, net dat tikkeltje anders en met iets extra, allez twee extraatjes.

Nodig:
250g bakboter (of zachte boter altijd handig)
250g eieren (dat zijn er normaal gezien 5, als je teveel hebt, liefst eiwit weggieten en dooiers behouden)
200g suiker en 50g honing; extra lekker vind ik dat.  Ik krijg ook altijd de lekkerste honingsoorten van een lokale imker (deze keer met frambozen) of vanop vakakantiebestemmingen, maakt het elke keer net iets anders!
250g zelfrijzende bloem
2 à 3 appels
citroensap
kaneel
speculoosjes, afhankelijk van de grootte

Koken:
- boter in blokjes snijden
- samen met suiker en honing kneden in de machine (of met de hand kan natuurlijk ook)
- eieren toevoegen en wederom kneden
- bloem zeven en toevoegen en wederom kneden
- ik kneed altijd eerst op de laagste stand en dan ook even op de hoogste stand.  Hoe lang, dat moet je een beetje ondervinden, tot alles goed gemengd is uiteraard en als je stopt met kneden dan moeten er blaasjes in je deeg komen, dan weet je dat het luchtig genoeg is
- bakvorm inwrijven met boter, daarna met bloem (overtollige bloem uiteraard verwijderen); dit om de cake er straks makkelijk uit te krijgen
- 2 appels in blokjes snijden, bestrooien met beetje kaneel en citroensap
- speculoosjes verkruimelen
- doe ongeveer de helft van het deeg in de bakvorm
- daarna laagje appelblokjes, dan de speculooskruimeltjes en opnieuw een laagje appelblokjes
- de rest van het deeg over de appelblokjes verdelen
- boven werk ik af met schijfjes appel ter decoratie
- de cake gaat in een oven van 200°, dit voor normaal 40 minuten.  Uiteraard afhankelijk van oven tot oven.  Als de cake te snel bruint, kan je de temperatuur verlagen naar 175°.  Na 30 minuten kan je de eerste keer checken met een priem of de cake al helemaal droog is.  Als de priem droog blijft is de cake klaar!
- uitstorten op een rooster en afwerken met bloemsuiker
SMAKELIJK!!

Tot kooks
zoutje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten