woensdag 30 mei 2012

natjes & droogjes

Afgelopen Vorig vorig weekend viel mijn 'eet'planning een beetje in het water, omdat ik hier verwacht met een standje van mijn winkel.  Dat heeft nadelen (we moeten onze kids missen), maar ook voordelen!  Want zonder kids en tijd voor te koken moeten we wel uit eten gaan! Het aangename aan het onaangename koppelen noemen ze dat.  Een klein verslagje van hoe ons 'eet'weekend eruit zag:

vrijdag diner:
De kids werden naar de babysit van dienst gebracht, er moest nog véél klaargezet worden en hier en daar nog wat prijslabeltjes geplakt worden.  Het werd dus niets spectaculairs en restjes uit de frigo.

zaterdag ontbijt/brunch/lunch:
Na het inladen van de camionette ging het richting deze broodjeszaak voor het halen van onze meeneemlunch!  In afwachting dronken we een koffietje en namen we ons al voor om morgenochtend hetzelfde te doen (vermits we dan iets vroeger zouden vertrekken).

zaterdag diner:
Ik had zin in pasta (altijd eigenlijk), dus dat was het doel.  Nu zijn wij nogal van het last-minute-beslissen-type en heeft dat soms wel zijn gevolgen, maar meestal vinden we nog wel een leuk plekje.  Het werd dit etablissement waar we om 21u15 binnenvielen...  Openingszin van de ober: 'Als ge niet gereserveerd hebt zitten we vol'.  Nu ben ik nogal van het kritische type (vind mijn wederhelft soms), maar steek ik dat eerder op beroepsmisvorming (of eigenlijk op 'zo deed ik het vroeger zelf NOOIT!), maar dat was vooral mij weeral een voorbeeld van een NIET-geslaagde eerste indruk.  Arrogante ikzelf draaide dus haar achterste naar de ober en maakte aanstalten om te vertrekken.  Mag ik nog even melden dat er een 8-tal tafels vrij waren toen wij binnenvielen, die toch waarschijnlijk al leeg waren en niet nog leeg waren voor reservaties.  En kreeg toen toch de vraag 'hoe ge hebt nie gereserveerd?'.  Niet dus, mag het?  Helaas, van dit etablissement zal ik dus nooit weten hoe de keuken smaakt.  Een tweede kans is 'hard to get' als het daar op aankomt...

Op naar de volgende optie waar we al eerder gingen (vorige zomers).  Lang geleden, dus dringend tijd voor nog eens een bezoekje.  Nu was ik natuurlijk al wat kritischer ingesteld, niet goed voor de obers in kwestie.  De ontvangst was een beetje zielig grappig.  Het kon er nog net door.  De openingszin aan tafel was anders ook geweldig: 'Hier is de kaart, daar staat wel alleen den drank op, het eten staat op de muur!'.  Die menukaart was aaneengeplakt, en voor de helft doorkrabbelt met drankjes die er dan waarschijnlijk niet meer waren.  De muur daar stond vanalles op, onleesbaar of ook doorkrabbelt.  Ergens zagen we een tapasbordje voor 20€, dus gingen we daar maar voor zonder teveel vragen te stellen, al wetende dat het antwoord ons niet zou gerust stellen.  Het eten viel al bij al wel mee, al miste ik zoals gewoonlijk groentjes.  Maar kom, het was ondertussen bijna 22u en wij waren blij dat we food hadden.  Al vrees dat het ook hier het laatste bezoekje was voorlopig.

zondag ontbijt/lunch:
Zoals gepland gingen we hier weer een lekker broodje halen voor de lunch en dronken we ondertussen rustig een warm kopje koffie met bijhorende koffiekoek!  Ik ging deze keer voor mijn favoriete broodje: brie, nootjes en honing, simpel maar zo lekker.  Het is nog maar een weekje of twee dat je hier ook op zondag terecht kan.  En wat meer, je kan er nu ook terecht voor charcuterie, niet enkel broodjes en slaatjes.

zondag diner:
Overdag hadden we weer geen oog op het reserveren van een tafeltje, maar ik deed het toch in de autorit richting huis.   Veel opties wisten we niet meteen en we wouden liefst iets dichtbij huis.  Ooit gingen we hier eten en ik dacht, het is wel iets duurder, maar het was wel gezellig vorige keer.  Dus belde ik voor een reservatie en wij naar daar. 
Zalig, ontvangen worden zoals het hoort, je voelt je meteen op je gemak.  "Graag in de zeteltjes?"  Was één van de openingszinnen en die was toch meer dan geslaagd.  We schoven onze voetjes letterlijk onder tafel en genieten was de boodschap.  Niet alleen werd er ingespeeld op onze noden na het harde werk, we kregen ook een zeer lekker menuutje voorgeschoteld.  We gingen voor het marktmenu, dat nota bene 25,50€ geprijsd stond en voor bijna hetzelfde budget als gisteren hadden we toch wel een iets gezelligere avond!

Dit kregen we op ons bord:

Proevertje van de chef
***
Garnaal-asperge kroket / slaatje met jonge spinazie / asperges / croutons
***
Victoriabaarsfilet met kokkels / dashi / lamsoor / puree met lente-uitjes
OF
Speenvarken rugfilet / lentegroentjes / pommes 'fondantes'
***
Mousse van mascarpone, witte chocolade en fruitthee / cuberdonijs / amandelkrokantje

Ik ging voor het vlees, mijn vriend voor de vis.  Lekker, echt lekker!  Foto's?  Helaas, mijn vriend vond dat er wat over.  Hij moet het blogconcept nog wat laten bezinnen als we samen eten denk ik.  Maar tegen de koffie aan vond hij wel dat dit restaurantbezoekje een blogje waard was, dus mocht onze cappuccino toch op de foto!
 


Alleen de koffie had al volstaan als dessert.  Ik weet het wel zeker, in het restaurant Passade in Mechelen zal je ons zeker nog terug zien. 

Tot kooks
zoutje

1 opmerking:

  1. Foto's nemen in een restaurant vergt inderdaad wat 'moed' maar eens je één keer de stap gezet hebt is het heel gewoon. Met een discreet toestel weliswaar, of met de GSM.
    Lekker menu trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen